مطابق با قانون کار، کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی (اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا) به درخواست کارفرما کار می کند.
وزیر کار مسئول وزارت خانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و لایحه تعیین وظایف و اختیارات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طرف مجلس با تایید رسیده و برای اجرا در اختیار وزارت تعاون قرار می گیرد.
سایت اداره کار یا همان سامانه جامع روابط کار، به آدرس الکترونیکی prkar.mcls.gov.ir از سال 1398 آغاز به کار کرد وزیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
وزارت کار یکی از مهم ترین وزارت خانه های دولتی در زمینه کار و اشتغال کشور می باشد.
مطابق قرارداد و تواقفاتی که بین کارگر و کارفرما منعقد می شود، کارگر موظف خواهد بود، کاری را که به عهده او گذاشته شده را انجام دهد و کارفرما باید حق الزحمه کار و تخصص کارگر را تمام و کمال پرداخت نماید
در قانون کارآمده است، کارگر مستحق دریافت حقوق، پاداش، عیدی، سنوات، حق مسکن، بن کارگری، حق اولاد و … می باشد، همچنین حداقل میزان حقوق دریافتی کارگر نیز ذکر شده و گفته شده حتی با وجود توافق طرفین، امکان تعیین حقوقی کمتر از حداقل حقوق اداره کار برا کارگر، قانونی نیست؛
مطابق قوانین مورد تایید اداره کار، کارگران و کارفرمایان نسبت به یکدیگر دارای تعهدات و وظایفی هستند که باید تمامی آن ها را بر اساس قانون رعایت کنند؛ در غیر این صورت، طرفین می توانند از یکدیگر شکایت کنند و پس از اثبات موضوع، جریمه ها و مجازات مختلفی برای طرف خاطی، در نظر گرفته می شود. تعریف عمومی کارگر و کارفرما، کمی با تعریف اصلی و دقیقی که در قانون کار کشور آمده است، متفاوت می باشد
رابطه کارگر و کارفرما، بر اساس قانون و شرایط حاکم بر محیط کار، آثار حقوقی متعددی دارد، مرتبط با این شرایط، قانون کار در 12 فصل و بیش از 200 ماده، وضع شده است. در ایران قانون کار یکی از مهم ترین قوانینی است که بنا به فعالیت کارگران و کارفرمایان در سال 1369 تدوین شده است و سعی در ایجاد تعادل بین کارگر و کارفرما دارد.