صحیح ترین و سریع ترین روش برای جلوگیری از شکایت کارگر از کارفرما، رعایت قانون کار است.
قانون از کارگری که حقوقش توسط کارفرما پرداخت نشده حمایت می کند، کارگر می توند به اداره کار برای هرکدام از مواردی که در قرارداد مورد تایید اداره کار آمده و کارفرما به او پرداخت نکرده یا بدون دلیل اخراج شده از کارفرما شکایت کند.
اگر کارگر از کارفرما شکایت کند، حق و حقوقش طبق قانون کار محاسبه می شود و کارفرما باید حق و حقوق کارگر را پرداخت کند.
مطابق قرارداد و تواقفاتی که بین کارگر و کارفرما منعقد می شود، کارگر موظف خواهد بود، کاری را که به عهده او گذاشته شده را انجام دهد و کارفرما باید حق الزحمه کار و تخصص کارگر را تمام و کمال پرداخت نماید
در قانون کارآمده است، کارگر مستحق دریافت حقوق، پاداش، عیدی، سنوات، حق مسکن، بن کارگری، حق اولاد و … می باشد، همچنین حداقل میزان حقوق دریافتی کارگر نیز ذکر شده و گفته شده حتی با وجود توافق طرفین، امکان تعیین حقوقی کمتر از حداقل حقوق اداره کار برا کارگر، قانونی نیست؛
امکان ایجاد اختلاف بین کارگر و کارفرما در اکثر محیط های کاری وجود دارد و متاسفانه در سال های اخیر تعداد این شکایات به دلیل رکود اقتصادی و همچنین عدم اطلاع کارگران یا کارفرمایان از حقوق خود، بسیار افزایش یافته است.
عدم ارائه قرارداد کتبی و یا نداشتن دانش کافی، باعث تضییع حق و حقوق کارگران می شود و تنها راه ثبت شکایت تا قبل از راه اندازی سامانه شکایت اداره کار، مراجعه به اداره کار و ثبت شکایت بود که هم کاری زمان بود و هم باعث ازدحام و شلوغی در آن اداره می شد